INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ
sporządzona na podstawie art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
PODMIOT SPORZĄDZAJĄCY:
PGD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
- Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej nałożonego na podatników, których przychody w roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 mln euro wg średniego kursu NBP ogłaszanego w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok sprawozdawczy.
Informacja o realizowanej przez PGD sp. z o.o. strategii podatkowej została sporządzona za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i zawiera wszystkie elementy wymagane w art. 27c ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023, poz. 2805, z późn. zm).
Przedstawione poniżej informacje dotyczą wyłącznie PGD Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 03-888, przy ul. Piotra Bardowskiego 10, NIP: 5272598540, KRS: 0000323363.
- Podstawowe informacje o Opis działalności
PGD sp. z o.o. (dalej także jako „Spółka”) została powołana aktem notarialnym rep. A nr 231/2009 w dniu 15 stycznia 2009 roku, pierwotnie pod firmą „MERKUR 09” Spółka z o.o. Spółka rozpoczęła swoją działalność gospodarczą 1 maja 2009 roku. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana tj. sprzedaż artykułów spożywczych do piekarni, zakładów cukierniczych, lodziarni oraz dystrybucja preparatów enzymatycznych i materiałów filtracyjnych do przetwórni owocowych. Największą grupą klientów obsługiwaną przez PGD są rzemieślnicy, stanowiący 60% całkowitej sprzedaży oraz klienci przemysłowi i półprzemysłowi, stanowiący kolejne 34% sprzedaży. Łączna liczba aktywnych klientów to około 3,5 tysiąca.
Spółka działała w 2023 roku w 10 lokalizacjach w Polsce z zapleczem handlowym, magazynowym i logistycznym: Warszawie, Łozienicy, Gdyni, Łomży, Ciechanowie, Dominowie, Kielcach, Kolbuszowej, Wrocławiu oraz Skalmierzycach.
Jedynym udziałowcem PGD sp. z o.o. jest KåKå AB, z siedzibą w Lomma, Box 63, Kastanjevägen. 17, 234 22 Lomma, posiadająca na 31.12.2021 roku 6.042 udziałów o łącznej wartości 3 021 000,00 złotych.
- Ogólne założenia strategii podatkowej
Strategia podatkowa PGD sp. z o.o. opiera się o prowadzenie spraw podatkowych Spółki w sposób realizujący poniższe cele i założenia:
- rzetelne i terminowe wykonywanie wszelkich obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego,
- staranna weryfikacja dokumentów źródłowych mających wpływ na rozliczenia podatkowe od strony prawnej, rachunkowej, podatkowej oraz z perspektywy zarządczej oraz rzetelne prowadzenie ksiąg, ewidencji i rejestrów stanowiących podstawę do kalkulacji zobowiązań podatkowych,
- prawidłowe deklarowanie zobowiązań podatkowych i opłacanie zobowiązań podatkowych w należytej wysokości,
- przygotowanie i przechowywanie wymaganej przez przepisy dokumentacji oraz wszelkich informacji, które mogą okazać się niezbędne do przeprowadzenia audytów lub kontroli podatkowych, w tym również dokumentacji cen transferowych
- dokładanie należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów i partnerów biznesowych pod względem miejsca siedziby i miejsca prowadzonej działalności gospodarczej oraz innych aspektów wynikających z przepisów prawa podatkowego, w tym dotyczących podatku u źródła,
- zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów, posiadających wysoki poziom wiedzy z zakresu podatków oraz inwestowanie w poszerzanie wiedzy kadry zajmującej się podatkami,
- stałe monitorowanie zmian przepisów podatkowych, które mają lub mogą mieć znaczenie z punktu widzenia zakresu działalności Spółki i dokonywanych przez nią czynności prawnych,
- dążenie do minimalizacji ryzyka popełnienia błędu ludzkiego poprzez stosowanie dostępnych narzędzi informatycznych ułatwiających weryfikację kontrahentów i prawidłowe rozliczanie zobowiązań podatkowych, konsultowanie potencjalnie ryzykownych kwestii z wykwalifikowanymi doradcami podatkowymi oraz okresowe audyty wewnętrzne lub zewnętrzne,
- niedokonywanie czynności, transakcji, uzgodnień oraz nieuczestniczenie w strukturach posiadających cechy agresywnych optymalizacji podatkowych lub mających na celu unikanie opodatkowania,
- dbałość o to, aby wszelkie podejmowane przez Spółkę inicjatywy gospodarcze i dokonywane transakcje miały faktyczne uzasadnienie ekonomiczne.
- Informacje o stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
W celu zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewnienia ich prawidłowego wykonywania oraz w celu realizacji założeń strategii podatkowej, w ramach Spółki funkcjonują stale procesy obejmujące w szczególności:
- zarządzanie ryzykiem podatkowym poprzez szczegółową analizę realizowanych przez Spółkę operacji gospodarczych pod kątem ich skutków podatkowych, ewentualnych zagrożeń oraz uzasadnienia ekonomicznego,
- weryfikacja wiarygodności kontrahentów i partnerów biznesowych pod względem miejsca siedziby, miejsca prowadzenia działalności oraz figurowania w wymaganych przepisami prawa podatkowego rejestrach (sprawdzanie rachunków bankowych podmiotów krajowych na tzw. „białej liście”, sprawdzenie numeru VAT-UE podmiotów unijnych w wyszukiwarce VIES, a w razie konieczności uzyskiwanie stosownych oświadczeń lub certyfikatów rezydencji),
- stosowanie wewnętrznych instrukcji weryfikacyjnych w zakresie podejmowania współpracy z nowymi dostawcami,
- weryfikowanie realizowanych transakcji pod kątem obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy każdym księgowaniu,
- gromadzenie i weryfikacja prawidłowości dokumentów mających wpływ na rozliczenia podatkowe od strony prawnej, rachunkowej i podatkowej skutkujące wyłączeniem dokumentów niezgodnych z przepisami, wyliczenie podstawy opodatkowania, kalkulacja podatku, złożenie do właściwego organu podatkowego deklaracji ze wskazaną kwotą zobowiązania podatkowego oraz uregulowanie obciążenia podatkowego w wymaganym terminie,
- kontrola terminów płatności podatków w celu uniknięcia powstawania zaległości podatkowych,
- sumienne przygotowywanie i terminowe składanie deklaracji podatkowych, w ramach, których PGD pełni funkcję płatnika lub podatnika tj. CIT-8, IFT-2/IFT-2R JPK-V7M, VAT-UE, PIT-4R, PIT-11, DN-1, DT-1, PCC-2, PCC-3,
- raportowanie danych w formacie JPK_VAT,
- kontrola transakcji z podmiotami powiązanymi w zakresie stosowania cen rynkowych, coroczne sporządzanie lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz terminowe składanie deklaracji TPR-C,
- weryfikacja dokonywanych operacji gospodarczych pod względem obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR).
W celu realizacji obowiązków podatkowych PGD sp. z o.o. wykorzystuje autorski program księgowy. Bieżący nadzór nad wykonywaniem obowiązków podatkowych wynikających z przepisów podatkowych sprawuje Dział księgowy, kierowany przez Główną Księgową. W razie potrzeby, budzące wątpliwości sprawy o istotnym znaczeniu dla Spółki konsultowane są także z Zarządem Spółki.
Obowiązki podatkowe PGD sp. z o.o. realizowane są w znacznej mierze przez Dział księgowy składający się Głównej Księgowej, nadzorującej jego prace oraz kilku pracowników. W celu usprawnienia wypełniania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w Dziale księgowym zostały wyznaczone osoby do wykonywania czynności w zakresie poszczególnych podatków, a mianowicie:
- czynności z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych są realizowane przez główną księgową,
- czynności z zakresu podatku od towarów i usług są realizowane przez jedną wyznaczoną do tego osobę,
- czynności z zakresu podatków lokalnych (tj. podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu, podatek od czynności cywilnoprawnych) są realizowane przez dwie wyznaczone do tego osoby.
W celu realizacji obowiązków podatkowych oprócz Działu księgowego powołany jest również dział kadrowo-płacowy odpowiedzialny za prawidłowe wypełnianie wszelkich obowiązków z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, a także ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
Realizację obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych Spółka okresowo zleca podmiotom zewnętrznym, a następnie aktualizuje ją w kolejnych latach we własnym zakresie. Za sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz przygotowanie i złożenie deklaracji TPR-C odpowiedzialny jest Dział księgowy korzystający w razie potrzeby z pomocy i wiedzy pracowników innych działów Spółki oraz członków zarządu.
W celu ograniczenia ryzyk podatkowych PGD sp. z o.o. korzysta z pomocy renomowanych firm doradczych i konsultuje na bieżąco wszelkie wątpliwości w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
- Informacje o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
W 2023 r. PGD sp. z o.o. nie stosowała żadnych sformalizowanych instytucji w zakresie dobrowolnej współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, takich jak uprzednie porozumienia cenowe (APA) , w rodzaju procedur APA, procedury wzajemnego porozumiewania (MAP), czy procedura ICAP. Nie występowała także o wydanie opinii stosowaniu preferencji i nie zawierała umowy o współdziałanie z Szefem KAS.
PGD sp. z o.o. jako rzetelny podatnik, przyjmuje jednak zasadę pełnej otwartości, przejrzystości i współpracy w przypadku czynności sprawdzających, kontroli podatkowych i skarbowych lub innych kontaktów z organami Krajowej Administracji Skarbowej, udzielając na żądanie organów wszelkich wymaganych wyjaśnień. PGD sp. z o.o., w przypadku ewentualnych sporów z organami KAS, zakłada dążenie do rozwiązywania ich, tam, gdzie to możliwe i uzasadnione, w sposób polubowny, w tym poprzez dokonywanie stosownych korekt.
- Informacje o realizacji obowiązków podatkowych na terytorium RP w tym związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych.
PGD sp. z o.o. dokłada wszelkich starań, aby rzetelnie i terminowo regulować wszelkie zobowiązania podatkowe oraz wypełniać obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. W tym celu Spółka we własnym zakresie:
- oblicza i wpłaca należne podatki oraz zaliczki na podatek na konta właściwych organów podatkowych,
- składa organom podatkowym informacje wymagane przepisami prawa podatkowego,
- prowadzi wszelkie niezbędne ewidencje, rejestry i księgi wymagane przepisami prawa podatkowego,
- sporządza lokalną dokumentację cen transferowych obejmującą analizy porównawcze bądź analizy zgodności,
- monitoruje zawierane transakcje z perspektywy przepisów Ordynacji podatkowej o schematach podatkowych,
- uzyskuje od zagranicznych kontrahentów wymagane certyfikaty rezydencji oraz oświadczania niezbędne w zakresie podatku u źródła,
- nie zawiera transakcji, których charakter wskazuje na ryzyko podatkowe,
- nie wykonuje czynności stanowiących agresywną optymalizację podatkową.
Jeśli w trakcie roku podatkowego powstaje konieczność dokonania korekt nieprawidłowych rozliczeń podatkowych, PGD sp. z o.o. niezwłocznie dokonuje korekt oraz reguluje ewentualne odsetki od zobowiązań.
W 2023 r. PGD sp. z o.o. realizowała obowiązki podatkowe w szczególności w odniesieniu do następujących podatków i opłat:
- podatek dochodowy od osób prawnych z uwzględnieniem podatku u źródła,
- podatek dochodowy od osób fizycznych,
- podatek od towarów i usług,
- podatek od nieruchomości,
- podatek od środków transportu,
- podatek od czynności cywilnoprawnych.
PGD sp. z o.o. stara się rzetelnie i terminowo regulować wszelkie należności podatków. Jeśli zdarzają się jakieś opóźnienia lub błędy, to mają one charakter wyjątkowy i są niezwłocznie korygowane, a podatek jest regulowany z uwzględnieniem należnych odsetek. Na koniec 2023 r. PGD sp. z o.o. nie posiadała żadnych zaległości podatkowych o których Zarząd Spółki posiadałby wiedzę. Wszelkie deklaracje i zeznania podatkowe w ramach ww. podatków były składane zgodnie z obowiązującymi przepisami. PGD sp. z o.o. w 2023 r. terminowo sporządziła lokalną dokumentację cen transferowych za rok poprzedni oraz złożyła związane z nią oświadczenie i informację TPR-C. Analogiczne obowiązki za rok 2023 zostaną wypełnione w 2024 r..
Według wiedzy Zarządu PGD sp. z o.o., Spółka nie dokonywała w roku podatkowym żadnych uzgodnień, które wymagałyby raportowania jako schematy podatkowe (MDR).
- Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów.
Suma bilansowa aktywów spółki na dzień 31 grudnia 2023 r. wyniosła 103.406.900,59 zł. Tym samym, w informacji o realizowanej strategii podatkowej Spółka ma obowiązek wykazać transakcje z podmiotami powiązanymi, których wartość w 2023 r. przekroczyła 5 170 345 zł. Transakcje o jednorodnym charakterze w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, których wartość jednostkowo przekroczyła próg 5% sumy bilansowej wymieniono w poniższej tabeli.
Rodzaj transakcji jednorodnej | Podmiot powiązany | Kraj siedziby kontrahenta |
Zakup wyrobów gotowych od producenta o rozbudowanych funkcjach i ryzykach |
CREDIN POLSKA |
Polska |
Zakup wyrobów gotowych od producenta o ograniczonych funkcjach i ryzykach
|
BELUSA
DRAGSBAEK
SONNEVELD
KAKA
ODENSE
|
Słowacja Dania Holandia Szwecja Dania |
Zakup towarów handlowych od dystrybutora o ograniczonych funkcjach i ryzykach | AMBASADOR EKVIA BLUME FOOD MINORDIJA PUREOIL |
Polska Słowacja Dania Litwa Dania |
Zakup usług ubezpieczeniowych* | ORKLA ASA | Norwegia |
*próg przekroczyła wartość transakcji rozumiana jako łączna wartość sum ubezpieczenia w zakupionych polisach
W przekonaniu zarządu PGD sp. z o.o. wszystkie ww. transakcje były dokonywane na zasadach rynkowych. Ich szczegółowy opis i stosowne analizy wskazujące na stosowanie warunków rynkowych są objęte sporządzaną przez Spółkę lokalną dokumentacją cen transferowych.
- Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych.
W trakcie 2023 r. PGD sp. z o.o. nie podejmowała ani nie planowała żadnych działań restrukturyzacyjnych, które mogłyby mieć wpływ na wysokość jej zobowiązań podatkowych lub zobowiązań podatkowych podmiotów z nią powiązanych.
W 2023 r. PGD sp. z o.o. planowała natomiast dokonanie połączenia ze spółką Ambasador Sp. z o.o. (NIP: 5272920154), w której kapitale posiada 100% udziałów. Zakończenie procesu połączenia zostało zaplanowane na okres kolejnych dwóch lat podatkowych. W listopadzie 2024 r. sporządzony został plan połączenia, z którego wynika, że połączenie ma nastąpić w pierwszym kwartale 2025 r., poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej (Ambasador sp. z o.o.) na Spółkę Przejmującą (PGD sp. z o.o.) w drodze sukcesji uniwersalnej oraz rozwiązania Spółki Przejmowanej bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Połączenie ma być dokonane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Obie spółki działają w tej samej branży rynkowej, a różni je terytorialny sektor działania. Obie mają też wspólnego udziałowca, którym jest szwedzka spółka KåKå AB. Celem połączenia nie jest osiągnięcie korzyści podatkowych.
- Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążących informacji stawkowych lub wiążących informacji akcyzowych.
W 2023 r. PGD sp. z o.o. nie składała żadnych wniosków o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążących informacji stawkowych lub wiążących informacji akcyzowych.
- Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową lub niechętnych współpracy do celów podatkowych.
PGD sp. z o.o. nie dokonywała w roku podatkowym żadnych rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową lub niechętnych współpracy do celów podatkowych, wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.